Mark Zuckerberg har vært på sjarmoffensiv i Korea, i et forsøk på å overbevise Samsung om at det ville være en god idè for verdens største mobilprodusent å lage en dedikert telefon for verdens største sosiale nettverk. Kilder hevder imidlertid at Samsung viste liten interresse for et slikt samarbeid.

HTC har forsøkt, og floppet

HTC har tidligere forsøkt å produsere «facebooktelefoner», og gått på trynet i prosessen med både HTC ChaCha og HTC First, som begge to endte opp som totale flopper. Dette ser det ut som de høye herrer i Seoul også har fått med seg, da de etter sigene har avvist ideen om et samarbeid med Facebook.

Liten verdi for Samsung

[pull_quote_center]»Facebook har intensjoner om å bli den neste Google, og med den målsetningen i minnet skal Zukerberg har bedt Samsung om å lansere en telefon med facebook-grensesnitt»[/pull_quote_center]

«Samsung ønsker ikke å hjelpe til med å fostre opp en ny Google» skal kilder i selskapet ha uttalt, «Google er etterhvert blitt en formidabel konkurrent for Samsung (med sine nexus-telefoner og oppkjøpet av Motorola)». Kilder skal også ha nevnt at Facebook ikke har det rette premium-imaget Samsung ønsker å forbindes med, og at et samarbeid ikke vil ha noen videre nytteverdi for Samsung.

I tillegg er allerede Facebook Home tilgjengelig for Samsungs toppmodeller, og det er dermed lite hensiktsmessig for selskapet å bruke tid og ressurser på å utvikle en egen telefon med tredjeparts-branding for samme formål.

KILDEKorea Herald
DEL
Joachim eier og driver Mobilfakta.no, og fungerer som redaktør, skribent, designer, koder og generell potet. Har jobbet en årreke innen telekom, blant annet i Telenor og Ventelo.